Hoe een zoekterm analyse het linkbuilden makkelijker maakt

zoekterm analyse

Inhoudsopgave

Wat is linkbuilden?
Een zoekterm analyse uitvoeren
De crawl bots van Google

Vroeger was het belangrijk om in de Gouden Gids te staan met je bedrijf. In die papieren beroepengids zochten potentiële klanten naar je product of dienst. Tegenwoordig geldt hetzelfde voor het internet, en met name zoekmachines. Als mensen in Google zoeken naar jouw product of dienst dan wil je dat je hoog staat in de zoekresultaten. Dat gebeurt echter niet zomaar. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om te zorgen dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt:

  • betaal voor advertentieruimte zodat je boven alle zoekresultaten in Google staat.
  • zorg voor een betrouwbare en autoritaire website die door Google als belangrijk wordt gezien.
  • ga linkbuilden

Wat is linkbuilden?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om een goede positie in zoekmachines te krijgen met je website en dus je onderneming. Een van de belangrijkste is linkbuilding. Door te linkbuilden plaats je links op verschillende plekken op je eigen site en die van anderen. Deze links kan Google zien en daarmee bepaalt Google hoe hoog je website in de resultaten verschijnt. Aan de grondslag van een goede linkbuilding techniek staat echter altijd een zoekterm analyse

Een zoekterm analyse uitvoeren

Het zoeken via zoekmachines is altijd gekoppeld aan woorden of termen. Als een klant bijvoorbeeld op zoek gaat naar een loodgieter in hun woonplaats dan zoek je op de term ‘loodgieter in Dockum’. De belangrijke zoekwoorden voor de onderneming zijn dan ‘loodgieter’ en ‘Dockum’. Deze twee woorden zijn immers onmisbaar om de dienst van de loodgieter te beschrijven. 

Tijdens een zoekterm analyse ga je voor je eigen onderneming bepalen welke zoektermen bij jou horen. Dus simpel gezegd: waar zoeken mensen op in Google, als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst? 

Een zoekterm analyse kun je zelf uitvoeren maar houd er wel rekening mee dat het een tijdrovend proces is. Afgaan op je gevoel is niet genoeg. Je moet ook onderzoek doen naar synoniemen en mogelijke andere termen die je over het hoofd ziet. Vervolgens moet je met diverse online tools gaan meten welke zoektermen populair zijn en waar. Er zijn daarom veel mensen die besluiten om een zoekterm analyse uit te besteden. 

De volgende stap: linkbuilden

Je zoekterm analyse is de basis van je zoekmachine optimalisatie. Die zoektermen zijn namelijk tevens de kern van de content op je website. Als jij een loodgieter uit Dockum bent dan moet je natuurlijk ook een website hebben waar die termen op terugkomen. Daarnaast zijn deze zoekwoorden de kern van je linkbuilding techniek. Want wanneer je website af is dan komt de tijd om links te gaan plaatsen.

Wat voor links moet je plaatsen?

Er zijn drie soorten links die bijdragen aan je vindbaarheid op het internet:

  • links binnen je eigen website, van een pagina naar een andere.
  • links naar andere websites met relevante informatie
  • links vanaf andere websites naar jou toe

Een goed linkprofiel – alle links van en naar je website – bevat een combinatie van alledrie de soorten. Maar waarom maakt het eigenlijk zoveel uit dat je links plaatst? 

De crawl bots van Google

Google heeft een uitgebreid algoritme waarmee wordt bepaald welke websites de beste informatie bevatten voor zoekers. Daarvoor heeft Google bepaalde eisen. Speciale crawl boys lopen elke website langs en checken aan hoeveel eisen je site voldoet. Op basis daarvan bepaalt de zoekmachine hoe relevant je website is.

Hoewel veel van de eisen die Google stelt niet bekend zijn bij het publiek, weten we één ding zeker: linkbuilding werkt. 

crawl bots

Links binnen je eigen website maken het makkelijker voor bezoekers om te navigeren en snel te vinden wat ze zoeken. Links van jouw website naar andere relevante pagina’s geven de bezoeker meer informatie waar nodig. Links vanaf andere websites naar jou toe tonen aan dat ook anderen jouw website als relevant en betrouwbaar noemen. Alledrie deze factoren vind Google erg belangrijk.

Linkbuilden is dus de makkelijkste toepassing om hoog mee te scoren in zoekmachines als Google. Je kunt tenminste een deel van de zoekterm analyse en het linkbuilden zelf uitvoeren maar veel ondernemers kiezen voor uitbesteding. Het is namelijk een tijdrovend proces. Weet wel: zoekmachine optimalisatie begint bij een degelijke website! Zorg dat je website begrijpelijk is, de juiste informatie biedt en overzicht geeft.